Tábor

Prodloužený víkend jsme si naplánovali do zhruba 50 kilometrů vzdáleného města Tábor, kde si chceme s přítelem užít nejen trochu relaxu, ale zároveň chceme nahlédnout do historie města.

Pro tentokrát necháváme auto doma a přijíždíme do Tábora vlakem. Z vlakového nádraží se přemísťujeme k přilehlému parku, který okupují stovky havranů a jejichž křik je slyšet už od nádraží. Chvíli je pozorujeme, ale pak pokračujeme v na Žižkovo náměstí, odkud to máme už jen kousek k našemu hotelu.

Hotel Dvořák****, vznikl po rekonstrukci bývalého měšťanského pivovaru a stal se národní kulturní památkou, sousedí s 25 m vysokou kamennou věží, která se jako jediná dochovala po již zaniklém středověkém hradu Kotnov a která nyní slouží jako vyhlídková věž.

... pohled na Žižkovo náměstí z kostelní věže

Na Žižkově náměstí, kde samozřejmě nechybí pomník slavného husitského vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, začínáme prohlídkou kostela Proměnění Páně. Zdolat asi 200 schodů a podlézt zvon vážící 2,5 tuny dá fyzičce trochu zabrat, ale rozhodně to stojí za to. Výhled z kostelní věže na město a vodní nádrž Jordán je opravdu krásný a navíc tu probíhá i prodejní výstava starých bankovek, mincí a pohledů od různých sběratelů.

Jen pár metrů od kostela je Husitské muzeum, kde je k vidění stálá expozice věnovaná husitství, a kde také probíhá výstava s názvem Drahokamy pro Karla IV. Součástí muzea je i středověké podzemí. Vybaveni helmou vstupujeme se zkušeným průvodcem do komplexu podzemních prostor, které mají délku přibližně 500 metrů, a již dříve sloužily nejen jako úkryt před nepřítelem, ale díky své nízké teplotě i jako sklepy k uchování potravin.

Slunečné počasí dnes vyloženě vybízí k tomu, abychom strávili zbytek dne u vody a tak se jdeme projít k nádrži Jordán. Z Žižkova náměstí scházíme přes Tržní náměstí k hradbám, kde právě probíhá vernisáž s názvem Kameny. Odtud máme pěkný výhled nejen na samotnou nádrž, ale můžeme si prohlédnout i krásný šachový altán, kterým procházíme cestou k Jordánu. Dřevěná mola na jordánském nábřeží využíváme k posezení a smočení nohou. Je tu pěkně.

... jordánské nábřeží

Ráno po snídani se jdeme podívat do bývalé sladovny hradu Kotnov na expozici Táborského pokladu, kde se nás ochotně ujímá příjemná paní průvodkyně, která nám následující půlhodinku vypráví o okolnostech nálezu hliněných nádob, ve kterých se v jednom z místních domů našlo kolem čtyř tisíc stříbrných mincí.

Po návratu na hotel využíváme nabídky na dvacetiminutovou pivní lázeň v dřevěných kádích. Cachtání ve směsi pivních kvasnic, chmelu a sladového šrotu, nám zpříjemňuje i pípa, kterou máme hned po ruce a která nám je plně k dispozici, avšak odpočinek na ovesné slámě po koupeli s díky odmítáme, protože máme směs z koupele úplně všude, a i když se to nedoporučuje, míříme rovnou do sprchy.

Pohodové slunečné odpoledne opět trávíme ve městě. Následuje procházka k Bechyňské bráně a výstup na vyhlídkovou věž hradu Kotnov, která je vysoká 25 metrů a na kterou vede 155 schodů. Výhled z věže na město a řeku Lužnici opravdu stojí za to. Za zmínku stojí i indická restaurace Tandoor na Žižkově náměstí, procházka k Jordánskému vodopádu, muzeum čokolády a výstava ilustrací s Krtečkem.

...výhled z věže hradu Kotnov

Sobotní ráno přineslo po noční bouřce příjemné ochlazení, a jelikož jsme předchozí dny trávili většinu času ve městě, plánujeme tentokrát návštěvu Zoo, vzdálené od našeho hotelu asi 3 kilometry. Po zeleně značené trase se vydáváme přes Horky směrem na Větrovy.

Zoologická zahrada, které hrozil zánik, se těší velké oblibě díky svým velkým výběhům. Zvláště medvědí výběh je tu jeden z největších a je až s podivem, že se našel člověk, který dokázal zachránit tuhle zahradu jako celek.

Necelých 100 metrů od Zoo se tyčí rozhledna Hýlačka, nově postavená na místě původní dřevěné hlásky, která shořela v roce 2012. Po zdolání 136 schodů nám kovová rozhledna nabízí výhled na údolí Lužnice a na město Tábor. Ze zastávky Větrov odjíždíme autobusem zpátky na hotel.

...informační tabule

Obohaceni o fotografie a zážitky se vlakem vracíme zpátky domů a už teď se těšíme se na návrat v září, kdy se bude konat Mezinárodní historický festival :-)