Jeseníky - Karlov pod Pradědem

Za poznáním nádherné krajiny Hrubého Jeseníku se tentokrát rozjíždíme do vesničky Karlov pod Pradědem, který je součástí obce Malá Morávka v okrese Bruntál. Zde máme rezervované ubytování na hotelu Kamzík, který se na celý týden stane výchozím bodem pro naše výlety. Předpověď na celý týden slibuje nádherné tropické počasí a tak nám nic nebrání vydat se do míst, která jsou nejen turisticky zajímavá, ale i časově dostupná.

Parkoviště Hvězda 7 km - parkoviště Ovčárna 5 km - Praděd 3,5km - chata Barborka 3 km - Bílá Opava 10,5 km - Karlova Studánka, parkoviště Hubertus 0,5 km - parkoviště Ovčárna 5 km

Z Karlova přes Malou Morávku se dostáváme autem do horského sedla Hvězda, kde je velké placené parkoviště, na jehož konci si u dřevěného domku se závorou vyřizujeme povolení k výjezdu na Ovčárnu. Platí zde kyvadlová doprava /vždy v celou hodinu/ a nás dělí od zvednuté závory už jen pár minut.

Po projetí pětikilometrového úseku platíme na Ovčárně /u druhé závory/ 250 Kč za vydanou povolenku a necháváme auto na odstavné ploše pod chatou Sabinka. Dál pokračujeme pěšky po červené k 3,5 km vzdálenému vysílači. Cestou míjíme Petrovy Kameny, rozcestník u Barborky, vyhlídková i odpočinková místa. U rozcestníku Praděd se po modré dostáváme k cíli.

Na Pradědu /1420 m.n.m/ si za poplatek 100 Kč kupujeme vstupenky /v podobě nádherných pohlednic/ a výtahem se necháváme vyvézt na kruhovou rozhlednu, ze které máme krásný výhled na Jeseníky a široké okolí.

Od vysílače se vracíme po stejné cestě k rozcestníku U Barborky a pokračujeme po modré k chatě Barborka /1310 m.n.m./ Tady od informační tabule /č.12/ začínáme naučnou stezku Bílé Opavy, kde si už naplno užíváme příjemného lesního chládku.

Modře značená lesní cesta, která je převážně prorostlá kořeny smrků, se asi po kilometru mění na žlutou a nám se nabízí pohled na nádherná zákoutí horské bystřiny, obohacená o vodopády a peřeje, přes které vedou dřevěné můstky a lávky, kde rozhodně není nouze o nějaké to uklouznutí. Přesto je to jedna z nejkrásnějších stezek, kterou jsme kdy šli.

Na konci údolí se lesní cesta kříží s asfaltkou, kterou se dostáváme na parkoviště u restaurace Hubertus a odtud autobusem zpět na Ovčárnu. Unavení a spálení od sluníčka si užíváme zbytek odpoledne v Penzionu Pohoda, kde podávají vynikající Selkou pizzu /kysané zelí a nadrobno pokrájená smažená slaninka/ mňam :-)

Rozhledna Nová Ves 11 km - Zámek Bruntál 20 km - Rýmařov 20 km - Hrad Sovinec 15 km

• rozhledna Nová ves 845 m.n.m. - výhled na sopečné vrchy Bruntálska a v okolí rozhledny houbařské žně :-) /vstupné dobrovolné, parkování zdarma/
  • zámek Bruntál - kombi vstupenka 200 Kč a poplatek 20 Kč za focení v interiérech /zahrnuje vstup na zámek Bruntál - komentovaná prohlídka, hrad Sovinec a kosárny Karlovice/, parkování v přilehlé ulici na parkovací hodiny a za podívanou tu také stojí Bruntálské náměstí, jehož dominantou je nádherná kašna s otáčivou koulí o hmotnosti tří tun a průměru devadesáti centimetrů
  • město Rýmařov - vstupní brána Jeseníků, parkování u Lídlu v Okružní ulici /pár desítek metrů od náměstí/
  • hrad Sovinec - parkování v obci, komentovaná prohlídka, možnost focení za poplatek 20 Kč

Jeskyně na Pomezí 48 km - Vodní tvrz Jeseník 10 km -  parkoviště Čertovy Kameny 4 km - rozhledna Zlatý Chlum 1,5 km - Jeskyně Na Špičáku 12,5 km

• jeskyně Na Pomezí - nádherná krápníková jeskyně s jezírky, kde se můžeme dotknout velkého krápníku připomínající lidské srdce, zpřístupněna 530 m dlouhá prohlídková trasa, vstupné 110 Kč, parkování hned u hlavní budovy a focení povoleno bez blesku
  • muzeum Vodní Tvrz - gotická vodní tvrz, kde nyní sídlí vlastivědné muzeum Jesenicka, vstupné 40 Kč, široký výběr expozic /my si vybrali expozici fauny a flóry Jesenicka/ parkování možné v ul.Štefánikova na bezplatném parkovišti /pár metrů od tvrze/
  • parkoviště Čertovy Kameny - penzion Čertovy Kameny s příjemnou obsluhou, venkovní posezení, parkování u restaurace za poplatek 50 Kč
  • rozhledna Zlatý Chlum 875 m.n.m - od parkoviště po modře značené trase stoupání po strmé kamenité lesní cestě, vstupné 25 Kč /vstupenka opět v podobě nádherné pohlednice/, možnost občerstvení a zakoupení suvenýrů
  • jeskyně Na Špičáku - nejstarší písemně doložená jeskyně ve střední Evropě, vstupné 100 Kč, focení bez blesku 40 Kč, bezplatné parkování před hlavní budovou, 220 m dlouhá prohlídková trasa, původní historické nápisy a malby

Ski areál Kouty /Loučná nad Desnou/  54 km - exkurze PVE Dlouhé Stráně

Blíží se konec týdne a nám ještě zbývá plánovaná prohlídka přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně, kterou jsme si zarezervovali před pár dny na https://www.dlouhe-strane.czPřes Červenohorské sedlo, po nově zrekonstruované a nedávno znovu otevřené silnici, se dostáváme do Kouteckého areálu, kde parkujeme na velkém bezplatném parkovišti. Odtud se s ostatními návštěvníky pomalu řadíme k přistavenému autobusu, kde se nás ujímá pan Dvořáček, který se po dobu prohlídky stává naším průvodcem.

Po příjezdu k dolní nádrži opouštíme autobus a přemisťujeme se do infocentra DS, kde se už blíže seznamujeme s historií elektrárny. Během prezentace se z bezpečnostních důvodů všichni podepisujeme na seznam, který mezi námi koluje, a pak už jen v tichosti sledujeme krátký film o chodu elektrárny.

Poté co jsme všichni opustili infocentrum a pořídili si dostatek fotek u Francisovy turbíny, pokračuje naše exkurze vstupem do podzemí samotné elektrárny. Tady se komunikačním tunelem dostáváme do tzv. kaverny hydrocentrály, kde jsou umístěné turbíny, které roztáčí voda přivedená šikminou z horní nádrže. Bohužel je nám přístup do sousední kaverny s transformátory, měnících elektřinu z turbín na VVN, zakázán a tak se po krátkém výkladu vracíme stejnou štolou zpět k autobusu, kterým pokračujeme k horní nádrži, kde dostáváme krátký rozchod. Zhoršená viditelnost díky blížící se mlze a nedostatek času k projití si celého okruhu zapříčiní brzký návrat do autobusu, kterým se opět vracíme na parkoviště areálu Kouty. Tady nám exkurze po necelých třech hodinách končí a nám je jasné, že se sem musíme ještě vrátit.

Ski areál Kouty /Loučná nad Desnou/  54 km - lanovka - horní nádrž PVE Dlouhé Stráně - koloběžky 17 km - Karlova Studánka 44 km

Nastal poslední den naší dovolené a my využíváme slunečného dopoledne k návratu na Dlouhé Stráně. Opět parkujeme na parkovišti Kouty, ale tentokrát si cestu k horní nádrži krátíme šestimístnou lanovkou / 230 Kč na os. / a od horní stanice lanovky minibusem / 4,5 km - 50 Kč/. Počasí nám opravdu přeje a tak si můžeme z okruhu vodní nádrže plně vychutnávat nejen nádherné výhledy na celé Jeseníky, ale i na nádrž samotnou.

Na zpáteční cestu do Kouteckého areálu si půjčujeme koloběžky. Patřičně poučeni a vybavení helmou se vydáváme na 17 km sjezd, zpestřený o výhledy nejen na okolní skály, ale i na dolní nádrž, u které se na chvíli zastavujeme. Skvělá jízda.

Ještě před odjezdem domů si děláme krátkou zastávku v lázeňském městečku Karlova Studánka, kde právě probíhá Gastrofestival. Městečko plné stánků s dobrotami a doprovodným hudebním programem, bylo dokonalou tečkou za naší krásnou dovolenou.